Tabor

Lokomotywy spalinowe

Lokomotywa spalinowa Lxd2

Wąskotorowe lokomotywy spalinowe typu L45H wyprodukowane zostały w zakładach 23 August w Bukareszcie. Jest to najsilniejsza lokomotywa na kolejach wąskotorowych w Polsce oraz najliczniej na nich występująca. Zamontowano w nich wysokoprężny silnik Maybach o mocy 450 KM, w trakcie napraw głównych niektóre z nich otrzymywały silnik licencyjny Wola – Henschel o mocy 505 KM. Do polski trafiały w latach 1967 – 1985 i w dalszym ciągu są podstawową lokomotywą trakcyjną na kolejach wąskotorowych o rozstawie toru 750 mm, 785 mm i 1000 mm. Wykorzystywane są do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych jak i pociągów osobowych. Nazwana potocznie przez kolejarzy rumunem od kraju ich pochodzenia.

Wagony osobowe

Wagon osobowy typu A20DP

Wagony te były budowane w rumuńskich zakładach FAUR w Bukareszcie dla PKP w latach 1984 – 88. Do Polski w sumie trafiło 100 wagonów na tor 750 mm, 785 mm i 1000 mm. Na środku wagonu znajduje się przedział pasażerski z 45 miejscami do siedzenia w układzie 2+1, na jego końcach znajdują się dwa przedsionki, oraz z jednej strony wagonu WC a z drugiej pomieszczenie ogrzewcze z piecem. Pudło wagonu wykonane jest z blachy stalowej i osadzone na 2 wózkach dwuosiowych. Są one w dalszym ciągu podstawowym typem wagonów osobowych na kolejkach wąskotorowych oznakowane jako seria Bxhpi.

Przeworska Kolej Dojazdowa posiada cztery wagony typu A20DP.

Wagony osobowe typu „letniak”

Wagony osobowe przebudowywane w warsztatach kolejowych z wagonów towarowych czteroosiowych krytych lub węglarek przeznaczone do przewozu ludzi w ruchu turystycznym. Pozwalają one pasażerom ze względu na swoją konstrukcje, czyli brak górnej zabudowy ścian obcowanie z przyrodą a w upalne dni przyjemną podróż i wytchnienie w naturalnie „klimatyzowanych” wagonach.

Przeworska Kolej Dojazdowa posiada pięć wagonów typu „letniak”, wchodzą one skład pociągów turystycznych są to:

Wagon osobowy 3Aw/1Aw

Polskie pasażerskie wagony wąskotorowe typu 3Aw produkowane w Państwowej Fabryce Wagonów „Pafawag” we Wrocławiu z przeznaczeniem na eksport do ZSSR. Pudła wagonów są oparte na dwóch dwuosiowych wózkach o podwójnym uresorowaniu czyniąc je bardziej komfortowymi w odróżnieniu od wcześniejszej konstrukcji typu 1Aw. Po obu stronach wagonu znajdowały się przedsionki a przedział pasażerski z 39 miejscami siedzącymi znajdował się na środku.
W latach 1957-60 zostało wyprodukowanych 75 sztuk wagonów dla PKP z przeznaczeniem na polskie koleje wąskotorowe.

1Aw to typ wąskotorowych wagonów osobowych produkowanych w latach 1954-57 przez Fabrykę Wagonów w Świdnicy. Wyprodukowano łącznie 126 sztuk, jako pierwsze w powojennej Polsce znormalizowane wagony pasażerskie. Ich rozwinięciem są wagony typu 2Aw i 3Aw.

Przeworska Kolej Dojazdowa posiada dwa wagony typu 3Aw wykorzystywane w pociągach na zamówienie tzw. specjalnych i jeden wagon 1Aw który jest wpisany do rejestru zabytków, ustawiony na stacji w Bachórzu.

Parowóz Px48 1734

Wyprodukowany w 1951 r. przez zakłady Fablok w Chrzanowie. Do Przeworska został przewieziony w 1989 roku z Woli Dalszej koło Biłgoraja gdzie był ustawiony jako pomnik. Obecnie jest niesprawny, eksponowany jako atrakcja turystyczna na stacji w Dynowie, oczekuje naprawy.

Wagon służbowy – brankard

Wagony przeznaczone do przewozu pracowników kolejowych potrzebnych do obsługi ruchu pociągów, najczęściej spotykany na końcu pociągów towarowych. Na Przeworskiej Kolei Dojazdowej wykorzystywany również w pociągach turystycznych do przewozy większych bagażów lub rowerów.

Na stanie Przeworskiej kolei dojazdowej znajdują się trzy wagony służbowe.

Wagony towarowe

Z braku przewozu towarów na Przeworskiej Kolei Dojazdowej wagony towarowe są odstawione, w większości wyłączone z ruchu. Nieliczne z nich wykorzystywane są w pociągach gospodarczych lub w zamówionych pociągach specjalnych.

Zachowane wagony towarowe to:

  • węglarki zwykła serii – Wddxh, Wddx
  • węglarka samowyładowcza serii – Wddxhp
  • wagony kryte serii – Kdxh, Kddxz, Kddx
  • platforma towarowa serii – Pddxh, Pdxh
  • towarowy wózek leśny serii – Sldh, Sld
  • transporter serii – Tddyyhp

Tabor pomocniczy

Wózek motorowy Wmc 05 wyprodukowany w warsztatach kolejowych w Koronowie w1963 r. Służy do wyjazdów inspekcyjnych i utrzymaniowych szlaku. W kabinie mieści się 8 osób, ładunek można przewieść na skrzyni ładunkowej lub wagonie doczepnym.

Wagon ratunkowy S 1343-4 służył do przewożenia sprzętu niezbędnego w usuwaniu skutków wypadków kolejowych.

Pług odśnieżny serii S 3001-0 przebudowany z wagonu towarowego w 1968 r. WMD Werbkowice, wpisany do rejestru zabytków.

Pług odśnieżny serii 802S/09 wyprodukowany w 04.1990 r. przez ZNTK Stargard Szczeciński. Bez napędu własnego, przeznaczony do odśnieżania torów z lokomotywą popychającą, wyłączony z eksploatacji.

Facebook