Budowa kolei wąskotorowej na trasie Przeworsk – Dynów

Pomysłodawcą budowy kolei w 1888 r. na trasach: Przeworsk – Dynów – Sanok i Rzeszów – Tyczyn – Dynów był Karol Lewakowski, poseł
w Parlamencie austriackim, działacz ludowy, uczestnik powstania styczniowego. Jednakże plany te bez odpowiedniego poparcia finansowego zawiodły. Dr Lewakowski podejmował dalsze próby uruchomienia kolei, w 1895 r. przedstawił plan budowy kolei na trasie Rzeszów – Rymanów Zdrój, a w tym samym roku Książę Andrzej Lubomirski, Ostatni Ordynat Przeworski, wyszedł z propozycją budowy kolei wąskotorowej na trasie Przeworsk – Dynów.

8 września 1904 r. nastąpiło otwarcie kolei wąskotorowej Przeworsk – Bachórz – Dynów z następującym rozkładem: „Jako najpierwsze pociągi mieszane kursować będą w dniu otwarcia pociąg 5251 odchodzący z Przeworska o godzinie 4 minut 45 rano i przychodzący do Dynowa o 8 godzinie 16 minut rano i pociąg 5252 odchodzący z Dynowa  o godzinie 4 minut 15 rano i przychodzący do Przeworska o 7 godzinie 52 minuty rano.” Początkowo wyłącznym właścicielem kolei przez pierwsze 4 lata był Książę Andrzej Lubomirski, a od 1908 r. Towarzystwo Akcyjne „Kolej Lokalna Przeworsk – Dynów” z siedzibą we Lwowie.

Posłuchaj informacji na temat Budowy Kolei Wąskotorowej

Facebook
Instagram